top of page

Recensies van De Anumoria initiatie

Een tijdje terug kreeg ik een mailtje van schrijver Robert Bijman of ik interesse had zijn eerste twee boeken te recenseren. De mix tussen sciencefiction en fantasy sprak me onmiddellijk aan en ik zegde toe. Ik kreeg wel de waarschuwing dat het dikke boeken zouden zijn. Gelukkig draai ik daar mijn hand niet voor om! (En deel één blijft onder de 500!). Met een lange treinreis voor de boek besloot ik te beginnen in het eerste boek; De Anumoria Initiatie. (Ik moet wel blijven spieken bij de naam!)

​

Tom en Shantea zijn dikke maatjes en delen alles met elkaar. Als Tom sinds zijn 15e opeens zijn watervrees kwijt is en bij elke regendruppel vissenschubben lijkt te krijgen, staat zijn wereld een beetje op zijn kop. Zijn vader Johan neemt Tom en zijn beste vriendin mee op reis, waar ze kennismaken met de diepzeestad Anumoria. Tom blijkt namelijk een zeemeerman te zijn! Voor ze bij de stad kunnen aankomen worden ze aangevallen door een kwaadaardige zeemeermanhaai met de naam Fango, die Tom’s vader ontvoerd. Zijn eis? Twee prismaparels in ruil voor diens leven. Het is tijd voor de tieners om zichzelf te ontdekken en Johan te redden.

Ik geef boeken soms liefkozende namen als de naam ingewikkeld of lang is. ‘Paardenboek’ is een voorbeeld. Al snel noemde ik dit boek het ‘Waterboek’. Het omslag is namelijk blauw en het boek speelt zich voor een groot gedeelte onder water af. Eigenlijk las ik nog niet veel boeken die zich afspelen onder water (Deep Blue wil ik liever vergeten) en dus was De Anumoria Initiatie bij voorbaat al als een verfrissende duik.

Het boek begint op school, waar Tom veranderingen in zijn lijf begint op te merken. Samen met Shantea wordt hij een beetje gepest. En hoewel het boek mij wel meteen wist te grijpen, stoorde ik me een beetje aan de pesterijtjes. Ze waren nogal kinderachtig, vooral op het gebied van elkaar namen geven. Gelukkig verlieten we de schoolsetting al snel.

​

Het wordt al snel duidelijk dat De Anumoria Initiatie een bijzonder origineel boek is. Het waterboek bevat lekker veel actie en een erg originele setting. Onder water bevindt zich een complete stad, zonder dat de zeemeermensen 24/7 als halve haaien of inktvissen door de stad zwemmen. Alleen in het water zien ze er dierlijk uit. En hulde voor het feit dat het niet allemaal zeemeerminnen zijn; er zijn diverse soorten waar de zeemeermensen van af kunnen stammen; dolfijnen, haaien, inktvissen, roggen… Het klinkt een beetje abstract, misschien zelfs monsterlijk, maar het geeft het boek wel een fijne originele twist.

De personages trokken me met vlagen minder. Tom vond ik soms beetje een huilebalk. Hij had wat mij betreft wel een grotere emotionele ontwikkeling door mogen maken. Misschien kwam dit gewoon minder goed tot z’n recht omdat er zo veel elementen in het boek zitten. Soms was het misschien te veel en deden al die details af aan de beeldvorming van de wereld. De plot had misschien minder verteltijd nodig. Voordat Tom en Shantea klaar zijn om papalief te redden, moeten ze eerst getraind worden en allerlei dingen ontdekken. Als mijn vader ontvoerd zou zijn, dan zou ik er meteen opduiken.

Ondanks dat vond ik het een heel fijn waterboek waar ik meer van genoten heb dan ik in eerste instantie dacht (eeuwige scepticus) en dat maakt het lezen juist zo leuk! Het is geen voorspelbaar boek en ook geen ellenlange introductie tot een serie: er gebeurd namelijk heel veel in het boek en het is een afgeronde verhaallijn (die op het einde toch weer naar meer smaakt, damn you epiloog!) Ook het feit dat de focus niet op romantiek ligt – wat veelal toch een kenmerk van young adult is – was verfrissend (en maakt dit een ideaal boek voor jongens!)

​

Geen geromantiseerde zeemeermensen in De Anumoria Initiatie, het gaat er lekker heftig aan toe!

​

De Anumoria Initiatie zit boordevol actie en heeft een unieke setting en een fijne mix tussen fantasy en sciencefiction. Het boek is spannend en ondanks dat het soms wat te vol voelde, was het een aangename leeservaring. Het vervolg staat klaar om gelezen te worden!

​

Zonenmaan -  5 sterren

​

Tom en Shantea zijn normale tieners als ze wordt verteld dat ze afstemmen van een onderwater volk en een belangrijke rol moeten gaan vervullen in een voor hen onbekende wereld genaamd Anumoria. Een spannende zoektocht naar belangrijke prisma parels, schokkende ontdekkingen en nieuwe vrienden staan hun te wachten in het wonderlijke Anumoria.
Dit boek is een prisma pareltje in zijn genre. Nog nooit eerder heeft iemand de wereld van de zee op deze respectvolle manier tot leven kunnen wekken.
Twee uitverkoren tieners die op een missie moeten in een voor hen onbekende wereld is misschien geen nieuw idee maar de wereld waarin Robert deze tieners tot leven laat komen is vernieuwend. Robert heeft duidelijk aandacht besteed aan niet alleen het behouden van een goed verhaal maar ook een goed biologisch aspect. Geen doorgeslagen fantasie maar een gezonde dosis fantasy. Een onderwaterwereld die bestaat naast de normale zeewezens en overlapt. Zijn oog voor detail als het gaat om de biologie en het gedrag van de zeewezens is bewonderenswaardig. Hij vult dit aan met een gezonde dosis fantasy waarin er zaken als robothaaien deze onderwaterwereld aanvullen.
Waar de tieners geïntroduceerd worden aan een nieuwe wereld laat Robert de tieners echt tieners zijn. Het menselijke aspect wordt behouden. De normale nukken van een tiener worden in dit boek dan ook zeker niet vergeten. Dit geld niet alleen voor de tieners maar ook voor de andere personages. Ouders zijn niet vergeten op te voeden in dit boek en nieuwe wereld of niet ik blijf je opvoeden.
Het boek is geschreven in een stijl die het makkelijk maakt een voorstelling te maken hoe deze wereld er uit zal zijn. De metaforen die gebruikt worden om te verhelderen brengen een moeilijk voor te stellen wereld tot leven. Bijvoorbeeld de half bedekkende vissenhuid van Tom vergelijken met vitiligo. Het spanningsniveau blijft door het boek heen op een hoog niveau waardoor je telkens weer opnieuw wordt gegrepen tijdens het lezen. Deze spanning gaat niet ten koste van de humor waarmee situaties benaderd worden door de tieners die hiermee ook echt tieners blijven.

Shirley de Geus - Hebban - 5 sterren

​

​

Als Tom en Shantea worden meegenomen daar Tom's vader Johan op een bergingsoperatie op zee komen ze erachter dat ze afstammen van een onderwater volk. Als Johan ook nog ontvoerd wordt door hun Oom Fango beleven ze fantastische avonturen in een hun vreemde wereld. Zal het ze lukken om de mythische prismaparels te vinden om Tom's vader vrij te kopen...

Robert heeft een lekker weghappend verhaal geschreven. De gebeurtenissen volgen elkaar snel op in deze niet vervelende mix tussen Sciencefiction en Fantasy. Verteld hij wat nieuws, zeker niet. Maar dat is niet erg. Je leeft mee met de hoofdpersonen, er zitten spannende gebeurtenissen in en het eindigt met een bevredigende climax. Een goed begin van de serie.

Dit is een boek geworden voor jong en oud die een aantal uurtjes leesplezier wil hebben.

​

M. van der Rijst -Princess Marcella - Hebban - 3 sterren

​

​

Het boek speelt zich af in het jaar 2022 en gaat over een jongen genaamd Tom. Hij houd niet van water maar rond zijn 15 jaar komt hij over deze vrees heen. Op een dag veranderd alles om hem heen, hij kan gedachten horen en als het regent krijgt hij schubben en veranderd hij. Hoe kan dit? Hij gaat met zijn vader en een vriendin Meissa met op een boottocht en daar krijgt hij vele antwoorden. Hij is een zeemeerman en er zijn er meer zo als hem in Anumoria een stad op de bodem van de zee. Hier begint zijn zoektocht naar familie en vele avonturen.

Ik heb genoten van het boek. Het is een heerlijk verhaal waar Fantasy en technologie mooi samen komen. De verhaallijn is goed en duidelijk beschreven waardoor het boek avontuurlijk en romantisch overkomt. Het en geeft je daardoor de mogelijkheid om lekker mee te dromen in de onderwater wereld. Op sommige stukken had ik het gevoel dat het een beetje haastig geschreven was, maar het was niet storend. De hoofdstukken zijn niet te lang wat een pluspunt is. De karakters zijn duidelijk, leuk en vlot beschreven waardoor het fijn wegleest.

Het boek zelf is een paperback wat fijn in de hand licht. Helaas begint de folie na één keer te hebben gelezen los te laten. De mooie afbeelding op het boek komt goed overeen met het verhaal. Het boek is lekker dik 468 bladzijden maar daar merk je niets van want hij is zo uit.

Het is een moeilijk weg te leggen boek als je er in begint. Een echte aanrader. Ik kijk erg uit naar het volgende deel.

Ik heb geluk gehad dat ik de auteur heb mogen ontmoeten en er mee op de foto mocht. Heb ook nog een klein gesprek gehad met Robert. Hij komt over als een vriendelijk, gezellige man vol passie voor het schrijven van zijn verhalen. Dank je wel dat ik heb mogen genieten van uw wereld en dat u heeft het boek voor me gesigneerd waar ik heel erg blij mee ben.

Sterren

Ik geef dit boek ☆☆☆☆

​

​

​

Na een verfrissende duik in het zwembad, ben ik verder gaan lezen in ‘De Anumoria initiatie’ van Robert Bijman, een bijzonder boek vanwege de vele symboliek die in het verhaal verwerkt is, waardoor iedere lezer een andere betekenis zal geven aan het verhaal. Voor mezelf ben ik bezig met een uitwerking van het verhaal aan de hand van vijf waterdieren, die een belangrijke betekenis in het verhaal hebben. Als voorbeeld om te laten zien hoe rijkelijk de symboliek door Robert Bijman in het verhaal verwerkt is, wil ik kort stilstaan bij een van de betekenissen van de rog, zonder al te veel van het verhaal te verklappen

De rog staat voor aanpassingsvermogen. Aanpassingsvermogen is voor verschillende personages een belangrijk thema. Met name voor Tom en Shantea, die zich beiden aan het leven onder water moeten aanpassen. Wat ik daarbij leuk vond om te lezen is hoe verschillend dit proces voor beiden verloopt. Tom past zich heel gemakkelijk aan en bij Shantea verloopt het proces langzamer.
Andere personages hebben op verschillende manieren te maken met aanpassingsvermogen. Sommigen passen zich razendsnel aan bij de omgeving waar ze zich bevinden. Anderen kunnen zich niet aanpassen (sociaal, emotioneel of fysiek) en ondervinden daardoor hinder in hun contacten met anderen.

Kortom, het lezen van ‘De Anumoria initiatie’ is net water. Het verhaal is net als zwemmen, heerlijk ontspannend en wie een duik neemt naar een diepere laag, zal genieten van de rijke symbolische betekenis van de waterwezens en hoe dit in het verhaal verwerkt is.

​

Ferry Visser - Hebban - 5 sterren

​

​

​

Ik was al een poosje van plan om dit tamelijk dikke boek van Robert Bijman te gaan lezen. En nu heb ik het uit. Het boek begint in Nederland waar twee kinderen schoolgaan, het lijkt een beetje een normale situatie en zelfs de pesterijen zijn helaas herkenbaar. Maar dan is er iets vreemds aan de hand. Tom Segrijn verandert als hij met water in aanraking komt en zijn vriendin, Shantea, die het niet zo naar haar zin heeft bij de mensen die voor haar zorgen, komt bij hem in huis. In de vakantie gaan de twee tieners met Johan mee op een schip naar de Marianen eilanden en wat er dan gebeurt is heel erg fantasievol en spannend. Je wordt als lezer meegenomen in de wereld van de diepzee, alsof je in een groot aquarium terecht komt waarin de wildst mogelijke vormen vissen, zoogdieren en ander onderwaterleven samengesmolten wordt in nieuwe wezens. Tom en Shantea blijken ook onverwachte talenten en eigenschappen te bezitten. Bovendien kom je in een wereld waar zich een ramp voltrokken heeft in de vorm van een verdwenen paleis en de dood van Toms oma. De vader van Tom wordt ontvoerd en het blijkt dat een familielid flink gek geworden is. Hij heeft alle ellende op zijn geweten en wil zoals zo vaak het geval is alle macht alleen in handen krijgen. De combinatie van levende wezens en robottechnologie is tamelijk complex.De tieners maken de wildste avonturen mee en moeten verschillende initiaties ondergaan. Kunnen ze Anumoria, die bijzondere onderwaterstad redden van de vernietiging en kunnen ze Johan redden uit de klauwen van een familielid. Hoe zit het precies met die familiebanden en wat gebeurt er met de parels die zo belangrijk zijn? Ik vond het een prachtig fantasierijk boek. Sommige beschrijvingen van de wereld waren wel wat erg uitvoerig en ik kreeg na alle veranderingen niet helemaal een beeld van hoe de wezens er dan precies uitzagen. Er is nog redelijk veel ruimte om zaken met je eigen verbeeldingskracht in te kleuren als lezer. Ondanks de dikte van het boek bleef het me toch boeien en ik heb het graag gelezen. Het is een aanrader voor jong en oud, voor diegenen die graag onderduiken in een fantastische wereld en voor degenen die bedenkingen hebben over de tegenstellingen tussen natuur en techniek. Ik ben benieuwd naar het vervolg, Robert.

​

Johanna Lime Hebban - 5 sterren

​

​

​

Tom en Shantea worden binnen een paar weken 'getransformeerd' van normale tieners naar strijders in een mooi beschreven onderwater wereld. Het boek gelezen tijdens mijn vakantie aan zee en ik keek daarbij soms echt maar het water... Wat zou er zich onder die waterspiegel afspelen.... Een heerlijk boek, en ik ben dus ook benieuw naar wat deel 2, De Eldurea deceptie, gaat brengen.

​

Hans Schoorl - Collega VU

​

​

​

"Dit debuut is een pareltje, om in de termen van Anumoria te blijven. Er gebeurt ontzettend veel en alles is even bijzonder, van Tom zijn diepzee achtergrond tot aan de saamhorigheid wanneer Anumoria dat nodig heeft. De schrijfstijl is lekker luchtig en leest heerlijk weg. Af en toe moest ik echt even hardop lachen om hoe de dingen zijn opgeschreven bijvoorbeeld de opmerkingen van Shantea als iets haar niet zint.

De cover is ontzettend mooi en toepasselijk; hij trekt meteen de aandacht wanneer je het in de winkel ziet staan. Voor iedereen die gek is van het zeeleven is dit boek zeker een aanrader. Het is niet alleen een mooi verhaal, het is ook nog eens ontzettend mooi verwerkt met een mooie blik op het zeeleven zoals van dat in Anumoria. Ik kijk ontzettend uit naar het tweede deel van de Segrijn & Sotalia boeken om te weten hoe het allemaal verder gaat in de strijd tegen Fango en zijn lust naar macht."

I. Borst - Banger Sisters

​

​

​

"De Anumoria initiatie is een gigantische prikkel voor je fantasie.

De auteur schept een prachtige onderzeese wereld. Anumoria is in mijn hoofd een prachtige, kleurrijke stad.

Tom is een prettig hoofdpersonage, een redelijk serieus en realistisch typetje. Zijn beste vriendin Shantea zorgt voor de nodige breekpunten in een spannend moment met haar (op een positieve manier) brutale mond.

De auteur heeft een prettige schrijfstijl waardoor het boek vlot leest. Dit, in combinatie met zijn goede uitwerking van de personages, de geweldige beschrijving van de wereld en de spanning van het verhaal, zorgen ervoor dat het boek snel uit is. Het verhaal is van begin tot eind spannend.

De Anumoria Initiatie van Robert Bijman is een aanrader voor de echte fantasy/SciFi liefhebbers. Het wordt dan ook nog bestempeld met ‘Young Adults’, maar ik denk dat ook de volwassenen van dit boek zullen genieten."

De mysterie kruipt goed over de bladzijden heen. De cover is trouwens eentje die de aandacht trekt.

Het is een rustige cover, maar het maakt bij mij veel gevoel los.

Benauwdheid en angst: iets dat de hoofdpersoon Tom Segrijn ook voelt, wanneer hij naar de zee kijkt.

​

P. Bonilla - Nine Sisters

​

​

​

Een spannende nieuwe fantasiewereld, erg leuk voor tieners. Bijman creëert een sprookjeswereld waar alles nieuw is en je als lezer in wordt getrokken.

J. Diepenbroek

​

​

​

"Fantastisch verhaal, kan niet wachten op het vervolg.....

M. Oostwegel Amsterdam 13 juli 2014

​

​

​

Een heerlijk boek wat je gelijk meesleept. Een prachtig debuut met originele verhaallijn. Tom en Shantea, twee teenagers die een hele nieuwe wereld ontdekken, Anumoria. Ik hoop dat er vele boeken hierop volgen, kan niet wachten te lezen wat die twee allemaal staat te gebeuren. Daar het schouwspel zich afspeelt op aarde (merendeel in het water) en de maan kan dit alle kanten op

​

"Een leerzaam, maar toch vooral spannend boek, dat zich afspeelt diep in onze oceaan.
Speels, mooi beeldend en fris geschreven.
The Lord of the Rings meets Star Wars!
Het wachten is op de film én op deel 2."

Nilved - Bol

​

​

​

"Als Robert begint te schrijven wordt er een hele wereld voor je gecreëerd.

Op een filmische wijze neemt hij je mee naar de diepzeestad Anumoria.

Daar maken Tom en Shantea de grootste en meest fantasievolle avonturen mee.

Robert introduceert met zijn boek een heel nieuw genre over het leven onder de zeespiegel, op een fantastische manier geschreven voor jong en oud. Daarom vind ik dit boek een pareltje, een echte aanrader!

R. vd Kroon - dochter

​

​

​

"Heb het boek op de eerste release tijdens de Fantasy Fair Elfia gekocht. Heb het boek in één ruk uitgelezen. Het verhaal is origineel en prikkelt je verbeelding. Het is een zeer toegankelijk boek dat zeer geschikt is voor de jeugd van de middelbare school, maar eigenlijk voor alle leeftijden geschikt is omdat het verhaal de fantasie prikkelt en een origineel verhaal vertelt. De klassieke tegenstelling tussen goed en kwaad is zo vormgegeven dat je ook de positie van het kwaad wel snapt. Compliment voor het originele concept"

H. Dubbelman

​

​