top of page

Recensies De Eldurea deceptie

In dit tweede deel van de Segrijn en Sotalia boeken ontketend Fango onomkeerbare gebeurtenissen die zorgen dat de wereld van de mensen en de waterwezens drastisch veranderd.
In deze veranderende wereld vluchten Tom en Shantea weg uit de steeds vijandig geworden Anumoria als ze valselijk beschuldigd worden van de dood van hun grootvader Azra. Ze vertrekken beide op een missie om hun wereld te redden van de ondergang., maar ze worden tegengewerkt door de dienaren van Fango. Kunnen ze hun missie volbrengen...

Robert trekt je mee van de ene gebeurtenis naar de andere. Hij zet mooie en bizarre werelden neer die het verhaal kleurrijk aankleden. Hierdoor sneeuwen de figuren wel eens onder, maar dat is niet erg. Het verhaal is vooral bedoelt om je in spanning te brengen en in verwondering achter te laten. Het leest als een achtbaan. Wat ik ook mooi vond was het feelgood einde, die het boek de rust geeft die het verdient. .

Dit boek vind ik niet geschrikt voor de al te jeugdige lezers. Er zitten verschillende grimmige scenes tussen. Dit boek is meer voor de jong volwassenen en voor iedereen die houdt van wonderlijke verbeelding gespekt met een flinke dosis actie.

M. van der Rijst - Princess Marcella - Hebban/Goodreads - 4 sterren

​

​

​

​

De Eldurea Deceptie is de titel van het tweede dikke boek van Robert Bijman. Eerder las ik van hem De Anumoria Initiatie. Dit tweede boek begint met de slechterik uit boek één, Falco. Hij denkt echt het ultieme wapen te hebben gevonden en gebruikt klonen om zijn plannen door te kunnen zetten. Voor Tom en Shantea ziet het er vreselijk uit. Een dierbaar familielid van hen komt te overlijden en hun diepzeestad wordt overheerst door een wrede heerser. Tom en Shantea worden zelfs beschuldigd als moordenaars en kunnen ternauwernood onder dat vonnis uit komen. Op hun zoektochten naar de dingen die hun onschuld zouden bewijzen, volgen er veel spannende en vreselijke gebeurtenissen. Wat ook speelt is dat hun hele voortbestaan en het voortbestaan van de mensheid in gevaar is. De mensen op aarde zijn zichzelf niet meer. Tom en Shantea moeten een manier vinden om te overleven, maar kunnen ze elkaar eigenlijk nog wel vertrouwen? Op hun zoektocht vol gevaar krijgen ze hulp van Tandje, Grimpa, Johan en Han. Jennyfer, een klasgenoot uit hun tijd in Amsterdam komt ook te hulp met een zekere Akuakai, een inktvisman die aan geheugenverlies schijnt te lijden.
In dit boek gebeurt werkelijk van alles. Van een leven onder water tot ruimtereizen met parallelle werelden, gevaarlijke tempelwachters, goedwillende en kwaadwillende klonen, katmensen en van alles meer. Robert Bijman kende ik uit het vorige verhaal al als iemand met enorm veel fantasie en in dit boek lijkt hij zichzelf nog meer te overtreffen. Hij maakt combinaties die zowel vervreemdend als bekend overkomen en verwerkt het allemaal in het spannende, intrigerende verhaal dat De Eldurea Deceptie is. Ook in dit boek zijn de familiebanden heel belangrijk en wat er in gebeurt heeft dan ook alles te maken met de familie van Tom en Shantea. Gaat hun wereld echt verloren? Is dit een grote afknapper, een domper, een flop, een deceptie? Lees het boek zelf maar om daar achter te komen. Het is een aanrader voor science fiction en fantasy liefhebbers.

​

Johanna Lime - Hebban - 4 sterren

​

​

​

​

Ik heb dit heerlijke boek met plezier gelezen. Een echt rollercoaster boek. Het is wel een verhaal waar veel in gebeurt dus een aanrader om het toekomstige op het gemak te lezen anders wordt het verwarrend.In dit boek is er geen tekort aan fantasie. Dolfijnmensen, inktvisvolk , pantermensen en vuurvolk.
Dit is maar een kleine greep van alle bijzondere dingen die je tegen komt in dit avontuurlijke verhaal.
Er word een spannende reis van Amsterdam naar India en onderwaterwereld waar romantiek en gevaren schuilen die Tom en Shantea met hun bijzondere krachten ( onzichtbaarheid, teleporteren en gedachten lezen) tegemoet gaan.
Natuurlijk mag het tijdreizen niet ontbreken.

Dit boek leest heerlijk weg, soms een beetje verwarrend omdat er zo veel gebeurt, maar gewoon overnieuw lezen en dan komt het helemaal goed. De hoofdstukken hebben een hele mooie octopus als begin wat perfect bij het verhaal past.
Het boek heeft 482 bladzijden wat ik een pluspunt vindt. De hoofdkarakter zijn in dit deel groeien mooi mee in het verhaal. De kaft van het verhaal is erg mooi en indrukwekkend en past mooi bij een bepaald karakter uit het verhaal.

Dit boek is een aanrader voor de mensen die van avontuur, fantasie en sciencefiction houden.
In 2017 komt het vervolg van dit boek uit. Moet even wachten maar wil hem graag lezen.

bekijk mijn volledige recensie op

​

Saphira - Hebban - 4 sterren

​

​

​

“In Amsterdam waren Tom en Shantea als twee C toetsen op een piano: gelijkgestemden en zeven straten van elkaar verwijderd. Hun vriendschap was hecht en leek bestand tegen alle tegenslagen van het leven. Vanaf het moment dat ze hun leven op het land verruilden voor een bestaan ver onder de zeespiegel, ontstonden er scheurtjes in de hechtheid van hun band. Het veranderde hun relatie rigoureus en voor altijd, want dankzij hun waterpersoonlijkheid kregen ze speciale gaven. En het waren deze gaven die hun vriendschap danig op de proef stelden.”

Als je deze passage leest en ontleedt, dan moet toch je belangstelling gewekt zijn, niet? Totaal verschillende werelden die voor je opengaan. Twee jonge mensen die bijzondere talenten krijgen, een hechte vriendschap die in woelige wateren belandt…

Robert Bijman (1967) schreef met De Eldurea Deceptie het tweede deel van een boekenreeks met de bijzondere naam De Segrijn & Sotalia boeken. Alweer een erg dikke pil van bijna 480 pagina’s, waarin de belevenissen en avonturen van de pubervrienden Tom Segrijn en Shantea Sotalia mooi verhalend worden weergegeven. Een verhaal voor jonge én volwassen lezers, neergeschreven in een duidelijke en toegankelijke taal.

In De Eldurea Deceptie nemen we de draad opnieuw op, wanneer de op macht beluste snoodaard Fango over de wereld wil heersen. Hij is er immers van overtuigd, over het juiste wapen te beschikken en wordt geholpen door obscure pionnen. In de diepzeestad Anumoria sterft een familielid van Tom en Shantea. Het duo wordt echter door gouverneur Rubilus beschuldigd van moord. De twee moeten aldus hun onschuld trachten te bewijzen… Ze zijn verplicht beslissingen te nemen, die evenwel niet zonder gevaren zijn. Niet alleen hun eigen leven, maar ook dat van de hele mensheid wordt bedreigd. Gelukkig komt er hulp uit verschillende richtingen.

Na een erg geslaagd debuut met De Anumoria Initiatie, bevestigt Robert Bijman met De Eldurea Deceptie nog maar eens, dat hij beschikt over een bodemloos vat vol fantasie. En dat hij een verhaal kan neerzetten dat veel lezers kan bekoren, beeldend geschreven. Als je maar houdt van het bijzondere genre dat Fantasy en Sciencefiction heet. Die passie waarmee Bijman zijn verhalen schrijft, het is zijn belangrijkste wapen.

Een boeiende reis die via India leidt tot in de onderwaterwereld, waarbij het duo Tom en Shantea zijn speciale talenten optimaal kan benutten. Een verhaal vol verhalen, waarbij je constant bij de les moet blijven, of je verzuipt. In dit deel stel je in ieder geval vast, dat de hoofdpersonages meegroeien, een erg positieve evolutie tegenover het eerste boek. Uiteraard wordt hier ook heel wat afgereisd in de tijd. Bijman injecteert een humoristische ondertoon op het juiste moment, zodat het verhaal wat luchtiger wordt.
Als een rasechte tovenaar opent Bijman allerlei werelden voor zijn lezers. Zijn eigen droomwereld, wellicht. Een universum, bevolkt door bijzondere schepsels. Toch is hier nog sprake van echt menselijke waarden en eigenschappen, zoals het belang van familie, kwetsbaarheid, gevoelens en ontroering.

In zijn dankwoord verklaart Robert Bijman, dat hij de basis en achtergrondgeschiedenis van de Segrijn & Sotalia reeks vond in de theorieën van Zecharia Sitchin (1920-2010). Sitchin was een Amerikaanse schrijver en pseudowetenschapper.
FENYX, het derde deel van de serie, verschijnt in augustus van dit jaa

​

Guy Doms - HEBBAN RECENSENT.  - 4 sterren

​

​

"Tijd, ruimte en perceptie spelen een grote rol in dit spannende boek, dat als vervolg op het eerste deel De Anumoria Initiatie ons in een wereld slingert die nog excentrieker en gelaagder is dan de onderwater wereld waarin het eerste deel zich voornamelijk afspeelde.

Tom en Shantea zijn ouder, echte pubers nu en dat maakt ze interessanter en ook kwetsbaarder voor alle innerlijke en uiterlijke stormen waaraan ze worden blootgesteld. Ze krijgen het ook nog aan de stok met hun evenbeelden, die op mysterieuze wijze hun plek innemen en totale verwarring creëren in het puberbrein, dat toch al behoorlijk overhoop ligt door de hormonen.

Het tijdperk waarin dit avontuur zich afspeelt blijkt gerelateerd te zijn aan een veel grotere tijdspanne van duizenden jaren, en vroegere gebeurtenissen hebben hun weerslag in het heden.

Het verhaal neemt ons ook mee naar andere werelden, dimensies die naast de onze bestaan en de tijdreis die het gezelschap moet maken om de plannen van kwade genius Fango te dwarsbomen is beschreven als een spannende film. Dat geldt eigenlijk voor het hele boek; de beeldende beschrijvingen maken dat je het gevoel hebt dat je naar een film zit te kijken die zich afspeelt in je eigen brein.

De hoofdstukken eindigen steevast met een spannende cliffhanger, zodat je niet anders kunt dan doorlezen en voor je het weet ben je drie hoofdstukken verder; ook de vlotte stijl draagt daaraan bij. Echt een boek om in te verdwijnen en je mee te laten slepen in nieuwe, verrassende werelden.

M. Visser - 5 sterren

​

​

​

​

Het leest lekker weg. je waant je in een andere wereld. Humor van citaten uit SF film die zo goed erin passen.
Als lezer sta aan de zijkant en zie je alles gebeuren, net als in een film ben een toeschouwer. Je wilt de hoofdrolspelers "waarschuwen" maar dan kan natuurlijk niet. Gegeven moment leef je met ze mee, voelt hun angst, verdriet en blijdschap.

Als je deel 1 Anumoria heb gelezen is het een "must" om Eldura te lezen. Het is het vervolg over deze 2 tieners Tom en Shantea, hoe geconfronteerd worden met hun gevoelens, emoties en nieuwe krachten

​

Angelique Doppert - 4 sterren